Friday 9 March 2018

Panama Dance: Fitnah Dajjal Bagi Wanita?

PANAMA DANCE

Saya ingin mengajak semua khususnya para wanita untuk menghayati sebuah hadis Nabi SAW:

يَنْزِلُ الدَّجَّالُ فِي هَذِهِ السَّبَخَةِ بِمَرِّقَنَاةَ، فَيَكُونُ أَكْثَرَ مَنْ يَخْرُجُ إِلَيْهِ النِّسَاءُ، حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ لَيَرْجِعُ إِلَى حَمِيمِهِ وَإِلَى أُمِّهِ وَابْنَتِهِ وَأُخْتِهِ وَعَمَّتِهِ، فَيُوثِقُهَا رِبَاطًا مَخَافَةَ أَنْ تَخْرُجَ إِلَيْهِ

“Dajjal akan turun di daerah dataran bergaram yang bernama Marriqanah. Yang paling ramai akan menjadi pengikutnya adalah kaum wanita, sehinggakan seorang lelaki akan bersegera pulang ke rumahnya (untuk melihat atau menjaga) isteri, ibu, anak perempuan, saudara perempuan dan ibu saudaranya, kemudian diikatnya mereka kerana bimbang jika mereka keluar (lalu) bertemu Dajjal (dan menjadi pengikutnya)” [riwayat Ahmad, dinilai sahih oleh syeikh Ahmad Syakir].

Di zaman ini terlampau banyak fitnah yang menimpa umat Islam khususnya para wanita muslimah.
Terlampau banyak “trending” luar yang menerjah masuk ke setiap rumah, malah setiap poket kita, sehingga satu persatu "sarang biawak" tersebut kita masuki.

Saya terbayangkan peringatan baginda SAW dalam hadis di atas bahawa kaum wanita-lah yang paling mudah dan ramai yang terjebak dalam fitnah Dajjal sehingga wujud segelintir kaum lelaki yang begitu khuatir fitnah tersebut menimpa isteri, anak perempuan dan kaum keluarga wanita mereka sehingga menghalang mereka keluar rumah.

Adakah ini petandanya??

Jika “Dajjal kecil” sebegini pun sudah disahuti serta menarik begitu ramai wanita menjadi “pengikut”nya, bagaimanalah keadaannya ketika kedatangan “Dajjal besar” nanti??

#Nasihat & Tazkirah: Dr. Kamilin Jamilin.
09/03/2018.


No comments:

Post a Comment