Friday 4 November 2016

Hukum Mengangkat Tangan Ketika Khutbah Jumaat

Mengangkat tangan didalam bacaan doa sewaktu khutbah jumaat tidak disyariatkan kepada khatib kerana perkara ini TIDAK sesekali dicontohkan oleh Rasullullah sallallahualaihiwasallam sewaktu bBaginda saw berdoa didalam khutbah jumaat dan khutbah EID (Khutbah hari raya).

Maka Para sahabat2 juga tidak mengangkat tangan mereka ketika itu(Sewaktu Nabi berdoa ketika khutbah) SEBALIKNYA yang disyariatkan adalah diam mendengarkan khatib berkhutbah dan mengaminkan doa nya dalam hati, dengan tanpa mengeraskan suara.

Diriwayatkan didalam sebuah hadis:

ﻋَﻦْ ﺣُﺼَﻴْﻦٍ ﻋَﻦْ ﻋُﻤَﺎﺭَﺓَ ﺑْﻦِ ﺭُﺅَﻳْﺒَﺔَ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺃَﻯ ﺑِﺸْﺮَ ﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻭَﺍﻥَ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻤِﻨْﺒَﺮِ ﺭَﺍﻓِﻌًﺎ ﻳَﺪَﻳْﻪِ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻗَﺒَّﺢَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻫَﺎﺗَﻴْﻦِ ﺍﻟْﻴَﺪَﻳْﻦِ ﻟَﻘَﺪْ ﺭَﺃَﻳْﺖُ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠَّﻪِ - ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ - ﻣَﺎ ﻳَﺰِﻳﺪُ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﻥْ ﻳَﻘُﻮﻝَ ﺑِﻴَﺪِﻩِ ﻫَﻜَﺬَﺍ . ﻭَﺃَﺷَﺎﺭَ ﺑِﺈِﺻْﺒَﻌِﻪِ ﺍﻟْﻤُﺴَﺒِّﺤَﺔِ .
Dari Hushain (bin ’Abdirrahman) dari ‘Umaarah bin Ruaibah ia berkata bahawasannya ia melihat Bisyr bin Marwan di atas mimbar dengan mengangkat kedua tangannya ketika berdoa (pada hari Jumaat). Maka ‘Umaarah pun berkata : “Semoga ALLAH memburukkan kedua tangan ini. Sungguh aku telah melihat Rasulullah shallallaahualaihiwasallam ketika berada di atas mimbar (Baginda)tidak menambahkan sesuatu lebih dari hal seperti ini”. Maka ia mengisyaratkan dengan jari telunjuknya”

-HR Muslim no. 874

Adapun Dalil Baginda sallallahualaihiwasallam mengangkat tangan nya dan diikuti oleh para sahabat2 KETIKA apabila datang seorang Badwi meminta kepada Nabi saw agar mendoakan supaya diturunkan hujan,maka itu BUKANLAH dalil MUTLAK untuk MEMADAMKAN amalan yang LEBIH jelas dimana Nabi saw dan para sahabat baginda TIDAK pernah mengangkat tangan nya didalam doa2 sewaktu berkhutbah selainnya disepanjang hayat baginda.

Sahabat Anas bin Malik Radhiallahuanhu berkata:

ﻛﺎﻥ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻻ ﻳﺮﻓﻊ ﻳﺪﻳﻪ ﻓﻲ ﺷﻲﺀ ﻣﻦ ﺩﻋﺎﺋﻪ ﺇﻻ ﻓﻲ ﺍﻻﺳﺘﺴﻘﺎﺀ ، ﻭﺇﻧﻪ ﻳﺮﻓﻊ ﺣﺘﻰ ﻳﺮﻯ ﺑﻴﺎﺽ ﺇﺑﻄﻴﻪ
“Biasanya Nabi ShallallahualaihiWasallam tidak mengangkat kedua tangannya ketika berdoa, kecuali ketika istisqa. Beliau mengangkat kedua tangannya hingga terlihat ketiaknya yang putih”
-HR Bukhari no.1031dan Muslim no.895
Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin berkata: “maksudnya, dalam PERKARA YANG BIASA apabila berkhutbah Nabi tidak pernah mengangkat kedua tangannya kecuali (jika dalam khutbah tersebut) baginda berdoa memohon hujan (istisqa)” (Syarhul Mumthi’, 5/215). Ini Menunjukkan bahawa mengangkat tangan HANYA dilakukan ketika istisqa sahaja.

Maka jelas, hal inilah yang menjadikan bahawa TIDAK mengangkat tangan sewaktu doa PADA khutbah jumaat yang biasa adalah LEBIH bertepatan dengan sunnah sepertimana pandangan imam an Nawawi rahimahullah yang menjelaskan kandungan hadis di atas: "Di dalamnya terdapat sunnah agar TIDAK mengangkat tangan sewaktu khutbah, ini adalah pendapat Malik, para sahabat kami dan selain mereka." (Syarh Muslim: 6/162)
dan Beliau berkata dalam al Iqna' dan Syarahnya, "Imam dimakruhkan mengangkat kedua tangannya sewaktu berdoa dalam khutbah.

Telah berkata Al-Majd tentang mengangkat tangan ketika khutbah, "Itu bid'ah, sesuai dengan pendapat ulama Malikiyah, Syafi'iyah, dan selain mereka." (Kasyaful Qana' 'an Matni al-Iqna', 2/37)
Fatwa Syaikh Ibnu Bazz

TIDAK disyariatkan mengangkat tangan didalam khutbah Jumaat mahupun didalam khutbah eid (khutbah hari raya) bagi imam MAHUPUN makmum. Apa yang disyariatkan adalah diam mendengarkan khatib (berkhutbah dan berdoa) dan mengaminkan didalam hati tanpa mengeraskan suara. ini adalah kerana Nabi shallallahualaihiwasallam tidak pernah mengangkat kedua tangannya semasa berkhutbah jumaat (termasuk berdoa didalam khutbah itu) dan sewaktu khutbah eid (khutbah hari raya). DAN Perkara ini berdasarkan tindakkan para sahabat yang melihat penguasa yang mengangkat tangan nya semasa berkhutbah dan sahabat mengingkari hal itu lalu berkata "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tidak pernah mengangkat kedua tangannya (Sepertimana hadis riwayat muslim)"

TIDAK disyariatkan mengangkat tangan didalam doa ini dikhususkan HANYA sewaktu khutbah (Jumaat dan khutbah hari raya) kerana menghormati dan mencontohkan Nabi Muhammad saw yang tidak melakukannya ketika khutbah sepanjang hayat nya.

ADAPUN berdoa diwaktu yang lain TIDAK dilarang dari mengangkat tangan kerana mengangkat tangan sewaktu berdoa (pada doa2 SELAIN khutbah jumaat) juga ada disyariatkan.
Rasullullah saw bersabda:

ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﺣَﻴِﻲٌّ ﻛَﺮِﻳﻢٌ ﻳَﺴْﺘَﺤْﻴِﻲ ﺇِﺫَﺍ ﺭَﻓَﻊَ ﺍﻟﺮَّﺟُﻞُ ﺇِﻟَﻴْﻪِ ﻳَﺪَﻳْﻪِ ﺃَﻥْ ﻳَﺮُﺩَّﻫُﻤَﺎ ﺻِﻔْﺮًﺍ ﺧَﺎﺋِﺒَﺘَﻴْﻦِ
“Sesungguhnya ALLAH itu sangat pemalu dan Maha Pemurah. Ia malu jika seorang lelaki mengangkat kedua tangannya untuk berdoa kepada-Nya, lalu DIA mengembalikannya dalam keadaan kosong dan hampa”

-HR Abu Daud 1488, At Tirmidzi 3556, (Di shahihkan oleh Al Albani dalam Shahih Al Jaami’ 2070) 

Akhir sekali dijelaskan TIDAK mengangkat tangan sewaktu berdoa ini HANYA LAH sewaktu didalam khutbah jumaat dan eid(khutbah raya). ADAPUN didalam doa2 selain itu DIGALAKKAN mengangkat tangan SEKIRANYA tidak ada sebarang kesulitan untuk mengangkat nya.

Moga bermanfaat.
Wallahualam..

- Sunnah Yang Ditinggalkan Melayu


No comments:

Post a Comment