Friday 18 June 2021

"Menyukai" Puisi Sasterawan Hasyuda Abadi

"Menyukai" Puisi Sasterawan Hasyuda Abadi

MENYUKAIMU

Aku menyukaimu ketika zaman lahir, 

dari kayuhan waktu, memeriksa di manakah engkau, 

menunggumu dari teras rumah diriku. Tak ada. 

Tak ada jelingan ketika kau lalui jalan rumahku.


Aku tetap menyukaimu seperti perjuangan, 

seperti perjalanan kehidupan. Aku menyukaimu 

kedewasaan yang kukejar, meski tak kulihat 

sebarang pelarian. Kau cantik diam dalam segala

cabaran dari ketika kecil memadankan nama 

dan usia juga tinggi kita. 


Aku sentiasa menyukaimu kerana demikian Tuhan 

mempertemukan, zahir dan batin kita melaluinya.

Aku menyukaimu sehingga kita berpisah 

dan bertemu nanti dalam sukma yang berbeza.

😍

                                                   Kota Kinabalu, 2018


Tersiar di NST-6.12.2020

Kredit 

#HasyudaAbadi

#NotaIlmuPilihan 

#MalaysiaMembaca 

Join Channel Telegram 👇 

t.me/NotaIlmuPilihanAdleazme

t.me/NotaIlmuBisnesPilihanAdleazme

No comments:

Post a Comment