Monday 29 August 2016

Teguran Suci Buat Mufti Pahang

Teguran Suci Buat Mufti Pahang :

1. Apabila Daesh guna kalam Ibn Taymiyyah lakukan keganasan, bukan bermakna buku Ibn Taimiyyah menggalakkan keganasan. Ini kerana mereka guna dalil Quran dan Hadith juga. Takkan Allah suruh kita jadi ganas?
Maksudnya mereka menyelewengkan makna. Betul mereka salah guna perkataan ulamak, bahkan wahyu.

2. Apakah kena menetapkan aliran Asyairah dan Maturidyah untuk anutan semua orang? Berlapang dadalah terhadap ulamak. Saya risau kalau dipaksa begitu akan menyebabkan umat Islam berpecah belah.

Kita bersatu di atas Quran dan Sunnah, menyelisihi wahyu yang menyebabkan pecah belah dan bukannya mazhab. Anti hadith saja kata mazhab menyebabkan pecah belah.

3. Peranan mufti patutnya mengajak manusia berpegang akan Quran dan Sunnah, bukan ajar dan ajak masyarakat paranoid terhadap wahyu.

4. Saya harap dagu tuan mufti licin bukan kerana pisau cukur, tapi masalah hormon. Imam Syafie rhm melarang cukur janggut. Haram katanya.

p/s : Mungkin JAKIM boleh semak latar belakang mufti, apa kelayakan mereka. Apa yang ditulis dalam buku- buku mereka.
Takkan nak semak buku Ibn Taimiyyah saja? Bukunya jadi rujukan Ulamak muktabar seluruh dunia, bahkan Ibn Katsir rhm (penulis tafsir muktabar dunia) pun ambil kalam Ibn Taimiyyah.

Tak adil la. Semak dua-dua.

- Saif Al-Nur Saif


No comments:

Post a Comment