Saturday 11 February 2017

Mengapa Sukar Kembangkan Bisnes?

Mengapa sukar kembangkan bisnes?
1. Semua perkara mahu lakukan sendiri
+ Apabila semua perkara mahu dilakukan sendiri, tak banyak key aktiviti untuk menambah duit masuk dapat dilakukan. Ini menyebabkan sesebuah bisnes hanya dapat menjana keuntungan statik iaitu hanya 20k setiap tahun.
2. Tak percaya pada staff
+ Staff adalah asset syarikat. Mereka yang akan menjalankan bisnes kita walaupun tanpa kita berada di pejabat. Dengan adanya SOP barulah bisnes tak melekat di badan. Jika suatu hari kita kemalangan, bisnes kita tetap dapat dijalankan oleh staff kita.
3. Mindset asalkan cukup makan
+ Ada mindset usahawan yang berbisnes hanya bertujuan untuk cukup sekadar dapat menampung keperluan harian mereka. Bagi usahawan begini, mereka beranggapan tak perlu untuk kembangkan bisnes.
4. Tak punya networking
+ Ramai usahawan tidak suka berkawan-kawan. Bagi mereka dari keluar berkawan dengan orang bisnes lain, lebih baik mereka pergi dapatkan pelanggan. Jadi kerja mereka hari-hari hanyalah menjual.. menjual dan menjual. Bagi mereka tiada jualan, tiada duit masuk. Sebenarnya 60% Sales datang dari networking dan 40% datang dari Effort.
5. Tak pandai bekerjasama
+ Salah satu skill yang perlu ada untuk kembangkan syarikat adalah skill bekerjasama. Skill ini penting dalam membuka channel-channel baru. Skill bekerjasama yang bagus dapat memuaskan hati kedua-dua pihak lalu wujudnya hubungan bisnes yang menjana pendapatan syarikat.
- Anas Izuan

No comments:

Post a Comment