Sunday 23 December 2018

Kisah Hasan al-Basri Dan Apa Kelebihan Istighfar?

KELEBIHAN ISTIGHFAR
.
Firman Allah:
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا (11) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا (12 (
Maka aku (Nabi Nuh) berkata kepada mereka: Istighfar (mohonlah ampun) kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun (10) Dia akan menghantar hujan kepadamu dengan lebat , dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan Dia membuat untukmu kebun-kebun dan sungai-sungai.” (Nuh: 10-12)
.
Dalam Fathul Bari disebutkan:
ان رجلا شكى إليه الجدب فقال استغفر الله وشكى إليه آخر الفقر فقال استغفر الله
Seorang lelaki datang kepada Hasan al-Basri rahimahullah tentang kemarau yang melanda. Lalu Hasan al-Basri menjawab: Istighfarlah kepada Allah. Datang orang yang lain pula dan mengadu tentang kemiskinan. Hasan al-Basri menjawab: Istighfarlah kepada Allah.
.
وشكى إليه آخر جفاف بستانه فقال استغفر الله وشكى إليه آخر عدم الولد فقال استغفر الله ثم تلا عليهم هذه الآية وفي الآية
Orang yang mengadu pula tentang kebunnya yang tidak subuh. Hasan al-Basri menjawab: Istighfarlah kepada Allah. Datang lagi orang yang lain mengadu dia tiada anak. Hasan al-Basri menjawab: Istighfarlah kepada Allah. Kemudian Hasan al-Basri membacakan ayat di atas. (Nuh 10-12)
.
#alkahficenter

- Ustaz Masri Ramli


No comments:

Post a Comment