Friday 7 April 2023

Bantu Orang Alim Dalam Perjuangan



Bantu Orang Alim Dalam Perjuangan

Moga Allah SWT memberi kefahaman kepada masyarakat untuk turut membantu orang alim dalam perjuangan. 


Terkadang masyarakat terlepas pandang, sepandai manapun orang alim, jika mereka tidak cukup senjata, maka akan tersungkur juga. 


Sepertimana tukang kayu yang handal, tapi tidak punya gergaji, paku dan tukul untuk menyiapkan sebuah rumah, maka sia-sia sahaja kemahiran mereka. 


——


Jika kita lihat, tidak sedikit dalam sejarah, kesusahan orang-orang alim menyebabkan banyak tanggungjawab tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna. 


Pernah diceritakan, satu kampung menganut agama Syiah kerana orang alim ( Sunni ) tidak punya kecukupan untuk melawan Syiah. Tiada kitab dan kewangan yang cukup untuk menjawab balas golongan Syiah. 


Disinilah peranan masyarakat, mereka sepatutnya membantu orang alim membeli ‘ senjata ‘. Kerana dengan senjata itulah, dapat memelihara agama malah menjaga masyarakat itu sendiri. 


Senjata yang saya maksudkan adalah membantu membina pusat pengajian juga kecukupan untuk orang alim. 


InsyaAllah dengan sifat kedermawanan dan kesungguhan orang alim, akan menyelamatkan umat dan agama ini dari musuh-musuh agama. 


Sudah terlanjur menulis ni, saya sertakan sekali peluang kepada teman-teman untuk membantu pusat pengajian Darul Kautsar yang diasaskan oleh Tuan Musyrif Maulana Muhammad Asri Yusoff hafizahullah. 


Sekarang ini pihak PPADK sedang membina asrama 2 tingkat untuk keselesaan para pelajarnya. Semoga Allah SWT memberi kebaikan kepada para penderma dengan kebaikan yang berpanjangan. Ameen. 


http://wasap.my/+60199122152/infaqAsrama


Akaun sumbangan adalah sebagaimana berikut:


MAYBANK

553104565893

PEMBANGUNAN PPADK KUCHELONG.


Kredit 

#AmirFathy 

#NotaIlmuPilihan 

#MalaysiaMembaca 


Join Channel Telegram 👇 

t.me/NotaIlmuPilihanAdleazme

t.me/NotaIlmuBisnesPilihanAdleazme

No comments:

Post a Comment