Thursday 18 February 2016

Metod pengajian Tauhid 3 dilabel sebagai punca teroris

Antara isu yang disentuh oleh Dato Dr Maza dan Dr Rozaimi semalam ialah isu Tauhid 3, Rububiyyah, Uluhiyyah dan Asma Was Sifat.

Metod pengajian ini telah pun bertahun- tahun diajarakan sama ada di peringkat sekolah melalui KBSM mahupun di peringkat Universiti.

Jika diperingkat global isu teroris macam langit dan bumi la jika dikaitkan puncanya Tauhid 3

Dr Rozaimi menyebut antara ulamak nusantara aliran tradisional bukan wahabi ialah Syeikh Abdil Qadir al Mandili.

Dan dikedah seperti yang saya kongsikan videonya sebelum ini pondok Pak Teh Mat (dato), katanya selain sifat 20 mereka mengajar Tauhid 3.

Tauhid 3 juga terdapat dalam Mustika Hadis Terbitan Jabatan Perdana Menteri.

Lihat gambar-gambar dibawah ini buku Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Presiden Pas.

Antara yang menimbulkan pemikiran ekstrim ini seperti zamihan dan sorang lagi yang berdebat dengan Dr Rozaimi sebelum ini.

- Ust Khairil Anwar

Sebenarnya pengajian tauhid rububiyyah, uluhiyyah dan al-asma' wa as-sifat tak patut dijadikan isu.  Ini semua lantaran hasad.  Mungkin ustadz ramai² kena tegur pihak yang mengaitkan pembelajaran kaedah ni dengan keganasan.  Termasuklah ustadz kesayangan ramai iaitu ustadz Azhar Idrus.  Saya sempat duduk dalam majlis kuliah beliau yang menyampaikan tauhid rububiyyah dan uluhiyyah.  Asma wa sifat tak sempat sebab bersambung ke kuliah akan datang.  Beliau menggunakan kitab Anak Kunci Syurga.  Dalam tu ada diajar kaedah pembelajaran tauhid cara begini.  Ia memang kaedah yang umum dan masyhur seluruh dunia Islam.  Yang bermusuh dengan kaedah ini mungkin ada penyakit dalaman.  Allahu A`lam.

- Shahmuzir Nordzahir

Atau ada agenda?


No comments:

Post a Comment