Sunday 21 February 2016

Tragedi LPT2 yang dikaitkan dgn "makhluk halus"

Tragedi LPT2 yang dikaitkan dgn "makhluk halus"

Ajarkan masyarakat perkara berikut:

1. Jin dan syaitan adalah makhluk ciptaan Allah SWT. Kubur lama @ roh orang mati tiada kena mengena dengan gangguan jin dan syaitan seperti yang wujud dalam kepercayaan khurafat dan tahyul

2. Manfaat dan mudarat adalah hak mutlak Allah SWT. Masyarakat Arab dahulukala meyakini hantu berada di padang-padang pasir. Ia syaitan yang menampakkan diri untuk menakut-nakutkan manusia sehingga menyesatkan dan mencelakakan. Lalu Nabi SAW membatalkan anggapan atau kepercayaan tersebut. Sabda Baginda SAW, “Tidak ada hantu” (laa ghuula), iaitu tidak dapat menyesatkan (mencelakakan) seseorang (kecuali dengan izin-Nya). (Syarh al-Nawawi dalam Sahih Muslim: 14/214)

3. Jangan takut kpd jin dan syaitan. Mujahid berkata, “Syaitan itu lebih takut daripada salah seorang di antara kalian. Apabila ia menampakkan diri kepada kalian, maka janganlah kalian takut sehingga akan menguasai kalian. Akan tetapi bersikap beranilah kalian kepadanya, nescaya ia akan pergi”. (Aakam al-Marjan: 137)

4. Bekalkan diri dengan pelindung sekurang-kurangnya al-mu’awwizat (surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Nas) yang mampu untuk memelihara diri daripada gangguan jin dan syaitan insya-Allah.

*Lihat artikel Fenomena Takut Hantu, dalam Benteng Iman (Telaga Biru)

- Ust Aizam Mas'ud


No comments:

Post a Comment