Saturday 26 March 2016

Al-Quran dan Penghayatan

AL-QURAN

Oleh: IRJAI

1. Kita selalu membaca surat khabar, meskipun berita yang ditulis didalamnya hampir separuhnya tidak berkaitan dengan kita secara langsung. Bahkan, bukan semuanya dilaporkan secara benar. Tetapi kita tetap membacanya setiap pagi dan petang.

2. Dukacitanya, al-Quran yang diturunkan oleh Allah azza wa jalla, Tuhan Yang Maha Berkuasa Maha Bijaksana, yang setiap aksaranya terkait secara langsung kepada kita, yang senantiasa benar seluruhnya, ditinggalkan tidak dibaca pula.

3. Jika dibaca sekalipun, ianya tanpa penghayatan dan kefahaman. Sebagai bangsa bukan Arab, kita perlu membaca terjemahan dan tafsirannya juga agar nilai dan makna yang terkandung dalam ayat dapat difahami.

4. Al-Quran diturunkan untuk dilaksanakan segala perintah dan ditinggalkan segala larangan, untuk ditegakkan kebenaran dan meruntuhkan kebatilan. Inilah apa yang umat terdahulu lakukan. Mereka menghidupkan hakikat al-Quran dalam kehidupan.

5. Al-Quran bukanlah lirik lagu yang ditulis atas sekeping kertas yang kemudiannya dialunkan dengan irama Bollywood. Al-Quran juga bukanlah bertujuan dibacakan diperkuburan atau ditiup didalam 'air penawar ustaz' agar dapat dijual dengan harga yang tidak munasabah.

6. Saya cadangkan sewaktu anda hendak membaca al-Quran, sebagai orang Melayu, berpakaianlah cara Melayu. Bukan apa, takut ada pihak yang terlajak 'Melayu' kecam anda. Takut dikatakan, "Sudahlah baca al-Quran bahasa Arab, pakai pula jubah!"

7. Sudahkah anda membaca dan cuba memahami makna ayat-ayat al-Quran hari ini? Jika belum, jangan ditanya mengapa hari ini umat Islam gagal untuk mengulangi sejarah keagungannya sekali lagi.


No comments:

Post a Comment