Wednesday 2 March 2016

Fatwa tangani Bid'ah dalam masalah Ikhtilaf/Khilaf perkara furu'

Saya telah ditanya tentang fatwa ini. Pendirian saya tidak pernah berubah. Setiap undang2 dan peraturan pihak berkuasa hendaklah dihormati dan dipatuhi. Tetapi?, ya ada tetapinya. Sebagai seorang yang berpengalaman & terlatih di kedua2 mahkamah sivil & syariah, saya dapati warta / fatwa tersebut mempunyai kecacatan yang ketara. Jika ada pihak yang membawa isu ini ke mahkamah, saya berpendapat pihak yang terlibat mengeluarkan warta / fatwa ini akan berada dalam kesulitan.

Cuba perhatikan perenggan "Pandangan Jumhur Ulama sewajarnya menjadi ikutan masyarakat Islam...." Kemudian bandingkan dengan senarai 18 perkara yang menjadi isu.

Apa yang bermain dalam kepala anda?

Ya, benar. Daripada 18 perkara itu, berapakah amalan tersebut yang benar2 adalah berdasarkan pendapat jumhur?

Saya berpendapat pihak yang terlibat tidak mendapat nasihat kepakaran yang paling tepat dari segi perundangan & fiqh.

WAllahu a'lam.

- Dr Jailani


No comments:

Post a Comment