Monday 12 November 2018

Jack Ma dapat Inspirasi dari Jualan Black Friday di US

Tahun 2009, Jack Ma dapat inspirasi dari jualan Black Friday di US dan perkenalkan jualan Singles Day 11.11 di laman web Alibaba. Ia catat jumlah jualan US$7.5 juta.
.
2010, Jack Ma wujudkan laman web tmall dot com untuk sokong Taobao Mall. Jualan naik lebih 15 kali ganda kepada US$135 juta.
.
2011, jualan cecah US$750 juta.
.
2012, Jack Ma bersihkan laman webnya dari jual produk tiruan dan US keluarkan laman webnya dari senarai hitam. Jualan naik 30 kali ganda menjadi US$2.7  billion.
.
2013, jumlah jualan US$5 billion.
.
2014, pembelian guna tunai dalam talian diperkenalkan. Jualan US$8.2 billion.
.
2015, Jack Ma guna artis untuk promosi, antaranya Daniel Craig (James Bond) dan band tempatan TFBoys. Catat jualan US$13.1 billion.
.
2016, Scarlett Johansson, David Beckham, Kobe Bryant dan band One Republic  pula jadi duta. Jualan naik kepada US$17.4 billion.
.
2017, Jack Ma laksana konsep ' shopathon'. 600 ribu kedai di China dihubungkan secara dalam talian. US$24.2 billion jualan berjaya dicatat.
.
2018, Jack Ma fokus pada strategi global untuk naikkan jualan. Jualan turut datang dari Lazada yang telah dibelinya. US$1.44 billion jualan dicatat pada minit-minit terawal ia dilancarkan.
.
Jumlah jualan keseluruhan 2018 adalah US$30 billion.
.
- Bloomberg/CNN

* Jangan harap hasil yang berlainan jika masih guna cara yang sama.

- Mazlan Mohamad


No comments:

Post a Comment