Tahun 2009, Jack Ma dapat inspirasi dari jualan Black Friday di US dan perkenalkan jualan Singles Day 11.11 di laman web Alibaba. Ia catat jumlah jualan US$7.5 juta.
.
2010, Jack Ma wujudkan laman web tmall dot com untuk sokong Taobao Mall. Jualan naik lebih 15 kali ganda kepada US$135 juta.
.
2011, jualan cecah US$750 juta.
.
2012, Jack Ma bersihkan laman webnya dari jual produk tiruan dan US keluarkan laman webnya dari senarai hitam. Jualan naik 30 kali ganda menjadi US$2.7 billion.
.
2013, jumlah jualan US$5 billion.
.
2014, pembelian guna tunai dalam talian diperkenalkan. Jualan US$8.2 billion.
.
2015, Jack Ma guna artis untuk promosi, antaranya Daniel Craig (James Bond) dan band tempatan TFBoys. Catat jualan US$13.1 billion.
.
2016, Scarlett Johansson, David Beckham, Kobe Bryant dan band One Republic pula jadi duta. Jualan naik kepada US$17.4 billion.
.
2017, Jack Ma laksana konsep ' shopathon'. 600 ribu kedai di China dihubungkan secara dalam talian. US$24.2 billion jualan berjaya dicatat.
.
2018, Jack Ma fokus pada strategi global untuk naikkan jualan. Jualan turut datang dari Lazada yang telah dibelinya. US$1.44 billion jualan dicatat pada minit-minit terawal ia dilancarkan.
.
Jumlah jualan keseluruhan 2018 adalah US$30 billion.
.
- Bloomberg/CNN
* Jangan harap hasil yang berlainan jika masih guna cara yang sama.
- Mazlan Mohamad
Monday, 12 November 2018
Jack Ma dapat Inspirasi dari Jualan Black Friday di US
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment