Saturday 17 November 2018

Jangan Hukum: Kedudukan Seseorang di Akhirat, Bergantung Pada Penutup Hidupnya

Terdapat hadis sahih menyebut pembaca dan penghafal al-Quran mendapat kedudukan yg tinggi di dlm syurga dan pelaku maksiat akan diazab oleh Allah, sbg cth baginda lihat pelaku zina lelaki dan perempuan dibakar diatas api dlm keadaan terlanjang.

Namun terdapat juga hadis lain yg baginda menyebut antara org pertama jd bahan bakar api neraka adalah pembaca dan guru al-Quran krn niat bukan mencari keredhaan dan wajah Allah, dan juga hadis yg menyebutkan tentang wanita pelacur namun Allah masukkan dlm syurga atas kebaikan yg dia lakukan.

Sangat banyak faedah yg kita peroleh dari hadis-hadis diatas. Antaranya adalah jgn kita berasa selesa dan aman dari azab Allah walau kita merasa kita diatas kebenaran, hendaklah kita terus merasa kurang dlm ibadah, perbaiki niat stp hari dan bandingkan kedudukan ibadah kita dgn baginda dan para sahabat lalu kita akan nampak penuh kekurangan, dan bg pelaku maksiat jgn sekali-laki putus asas dari rahmat Allah dan teruslah bertaubat dan kembali kpd Allah stp kali kita terlanjur bermaksiat kpd Allah

Sungguh kedudukan seseorang itu diakhirat nanti, bergantung kpd penutup dan keadaan akhir hidupnya nanti. Smg Allah matikan kita atas husnul khotimah. Amin.

- Abu Sofiyyah al Bahari


No comments:

Post a Comment