Sunday 24 January 2016

Belajarlah Memberi Sebelum Meminta

Semasa saya belajar di Jordan dulu antara tahun 1995-2000 banyak ujian yg saya lalui. Antaranya, ujian berpisah dgn keluarga, ujian tak faham bahasa arab, ujian tak cukup duit untuk belajar, ini tiga ujian utama. Namun dua ujian dari tiga itu dpt saya atasi, iaitu bahasa arab dan rindu kepada keluarga. Ialah bahasa ni rajin hafal vocab, kawan dgn arab, ulang teks bahasa arab 10x, dan beranikan diri bercakap arab dgn pensyarah di bilik2 kuliah, insha Allah, masalah bahasa boleh diatasi, dan saya dpt atasi dlm tempoh 1thn. Ujian rindu keluarga juga dpt saya atasi dgn mengutus surat dan talipon sesakali. Tapi ujian ketiga adalah ujian yg sangat menguji, ujian bila takde duit untuk makan, apatah lagi untuk bayar yuran, saya pernah merancang untuk balik Malaysia sebab dah takde duit untuk belajar. Yuran boleh saya tangguhkan pembayaranya, tapi 'lapar' gak makan sape boleh tangguh. Pernah saya makan biskut2 kering yg hancur, saki baki dlm tin, pernah makan roti yg dah berkulat, roti yg keras, pernah makan nasi gaul dgn air dan garam. Sesekali menitis air mata, sebab teringat kat mak, yg selalu sediakan makan. Memang susah saat-saat tu, tapi belum sampai kebulur lagi. Namun tidak pernh meminta kepada org... Sebab tak mahu ajar diri ini minta kepada makhluq...minta kepada Allah itulah ajaran guruku... Hati Tetap teguh dan yakin kepada Allah swt, tak putus2 doa, masih senyum, sabar...kerana keksihku Rasulullah saw pernah melalui kelaparan yg lebih dari apa yg ku lalui...biarlah kedukaanku diketahui oleh penciptaku terlebih dahulu...kerana Dia tahu apa yg terbaik buatku... Alhamdulillah, rezki dtg dari jalan2 yg tidak disangka2... Alhamdulillah rezki itu dptku kongsikan bersama teman-temanku yg memerlukan...dalam hatiku pernah berkata " Tuhan yg mengeluarkan aku dari kekufuran pasti tidak akan membiarkan aku mati kebuluran'.

BELAJARLAH MEMBERI SEBELUM MEMINTA..

- Ust Farid Ravi


No comments:

Post a Comment