Sunday 10 January 2016

Cara Istiqomah Selepas Bertaubat (Nasihat)

~ ON/OFF SETELAH BERTAUBAT

Wallah hu ta'la a'lam, sahabat yg saya hormati, yang pertama, bukan key point taubat itu adalah "banyak beramal". DAN, bukan disebabkan banyak beramal itu menyebabkan seseorang masuk Syurga, tetapi syarat masuk syurga itu adalah TAQWA iaitu PATUH kepada perintah Allah secara 100% dan tinggalkan perkara2 yg Allah SWT larang secara 100%. Amal soleh itu hanya membantu untuk cover/menutupi kesalahan2 kita serta upgred kedudukan darjat/level kita di Syurga. Ibarat seorang yg berperang, mana mungkin hanya boleh berperang dengan sebilah senapang automatik tanpa ada benteng pertahanan.

Bagi mereka yg telah bertaubat, itu bukan bermaksud asal saja taubat kita dah automatik selamat. No!, ketahuilah bahawa bagi orang2 yg bertaubat ,70% perasaannya akan terdedah untuk kembali asal. Orang yg bertaubat ini hatinya akan sentiasa berbolak balik, kadang2 ia dah bertaubat & beramal hingga keadaan lagi sejengkal nak ke Syurga tetapi tiba2 diakhirya dia ada melakukan kejahatannya semula lalu ia terhumban ke dalam kebinasaan, dan ada juga dia apabila ia terjerumus semula kepada dosa lalu diakhirnya dia kembali taubat dan bersungguh2, maka ia terselamat dari kebinasaan. Jadi, keadaan ON/OFF ini amat berisiko dan merbahaya jika ia tidak dikawal dengan bersungguh2.
MAKA apakah yang perlu dibuat bagi mereka yg bertaubat ini?

1) Bersungguh2 untuk hindari dari tempat2/
perkara2 yg akan menyebabkan kita terjebak kembali ke jurang yg lama

2) Cari kawan baru, dekati orang2 yg soleh , dekati masjid akan membantu utk mendekatkan kita dgn orang2 yg baik2 sebab orang yg baik2 ni kita tak kan dapat cari di konsert2, shopping2, club malam. Kawan yg/soleh akan sgt mempengaruhi kita. Kita kena sering usaha untuk dekati masjid, jika tempat kita tidak jumpa sahabat yg baik, maka carilah di masjid lain yg berdekatan.

3) Jauhi kawan2 lama yg mampu mempengaruhi kita kembali ke asal.

4) Jangan dekati perkara2 yg melalaikan walaupun yg sekecil2nya.

5) Kita kena sering ingat kepada kematian, dan uguti diri kita sekiranya Allah matikan kita di dalam keadaan maksiat, maka akan hancurlah segala2nya.

6) MESTI ADA PENGORBANAN. Tanpa ada pengorbanan & usaha, kita tidak akan jadi automatik baik kerana manusia itu diciptakan dengan keadaan hati yg sentiasa berbolak balik.

7) Jaga sungguh2 solat fadhu dan latih semampunya utk solat di awal waktu dan belajar untuk khusyuk kerana ia mampu mencegah dari melakukan fahsya' & mungkar

JADI UNTUK MEMELIHARA HATI KITA DARI BERBOLAK BALIK & TAK STABIL KITA KENA WAJIBKAN DIRI KITA UNTUK AMAL2 DOA2 PENGUAT HATI DAN ZIKIR PAGI & PETANG KERANA IA ADALAH BENTENG.
JADI DOA YG TIDAK BOLEH KITA TINGGALKAN ADALAH

1) Setiap kali selepas solat kita MESTI baca doa "Allahumma- inni-ala-Zikr-ika-wa Shuk-rika-wa-husni-ibad-atika.. (Ya Allah, jadikan Aku, sentiasa mengingatiMu, mensyukuri NikmatMu dan perelokkan Urusan Ibadatku.)

2) Baca ketika hati mula tak rasa stabil serta di setiap kali selepas solat sunat

a) "Ya muqollibal qulub tsabbit qolbi 'alad dinika wa 'ala tho'atika”. “Wahai dzat yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agama- Mu dan atas ketaatan"

b) "Allahumma ya musarrifal qulub, sorrif qulubana ala to’atik"
Ya Allah, Tuhan yang menunjukkan hati, tunjukkanlah hati-hati kami kepada jalan ketaatan kepada-Mu

SAYA NASIHATKAN BAGI SESIAPA YG TELAH BERTAUBAT AGAR BANYAK MELAKUKAN SEDEKAH.

SEMOGA NASIHAT INI DAPAT MEMBANTU.
# ISTIQOMAH ZIKIR PAGI....

Sumber : Ustaz Rizal Johari


No comments:

Post a Comment