Monday 11 January 2016

Berjalan, bersenam, ke masjid

Berjalan, bersenam , ke masjid.

Menjadi trend untuk berjalan bagi tujuan kesihatan. Banyak gadget dan software yang mashyur dikalangan anak muda yang kurus dan gempal untuk merekod jumlah langkah. Ramai yang meletakkan target 6 ribu, 10 ribu, 15 ribu dan bersungguh-sungguh mencapainya.

Alangkah baiknya kalau langkah-langkah yang dihabiskan untuk pusing-pusing kawasan perumahan, shopping complex ataupun diatas treadmill sebahagiannya digantikan dengan langkah kemasjid.
Sabda Rasulullah S.A.W:

ﻣَﻦْ ﺗَﻄَﻬَّﺮَ ﻓِﻲ ﺑَﻴْﺘِﻪِ ﺛُﻢَّ ﻣَﺸَﻰ ﺇِﻟَﻰ ﺑَﻴْﺖٍ ﻣِﻦْ ﺑُﻴُﻮﺕِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻟِﻴَﻘْﻀِﻲَ ﻓَﺮِﻳﻀَﺔً ﻣِﻦْ ﻓَﺮَﺍﺋِﺾِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻛَﺎﻧَﺖْ ﺧَﻄْﻮَﺗَﺎﻩُ ﺇِﺣْﺪَﺍﻫُﻤَﺎ ﺗَﺤُﻂُّ ﺧَﻄِﻴﺌَﺔً ﻭَﺍﻟْﺄُﺧْﺮَﻯ ﺗَﺮْﻓَﻊُ ﺩَﺭَﺟَﺔً

Sesiapa yang bersuci dirumahnya kemudian berjalan ke salah satu dari rumah Allah untuk menunaikan salah satu solat yang difardhukan Allah, bagi setiap dua langkahnya : satu memadamkan kesalahan dan satu lagi meninggikan darajat (H.R MUsilim)

Ubay Bin Kaab menceritakan dari seorang lelaki dikalangan sahabat:

ﺍﻥَ ﺭَﺟُﻞٌ ﻟَﺎ ﺃَﻋْﻠَﻢُ ﺭَﺟُﻠًﺎ ﺃَﺑْﻌَﺪَ ﻣِﻦْ ﺍﻟْﻤَﺴْﺠِﺪِ ﻣِﻨْﻪُ ﻭَﻛَﺎﻥَ ﻟَﺎ ﺗُﺨْﻄِﺌُﻪُ ﺻَﻠَﺎﺓٌ ﻗَﺎﻝَ ﻓَﻘِﻴﻞَ ﻟَﻪُ ﺃَﻭْ ﻗُﻠْﺖُ ﻟَﻪُ ﻟَﻮْ ﺍﺷْﺘَﺮَﻳْﺖَ ﺣِﻤَﺎﺭًﺍ ﺗَﺮْﻛَﺒُﻪُ ﻓِﻲ ﺍﻟﻈَّﻠْﻤَﺎﺀِ ﻭَﻓِﻲ ﺍﻟﺮَّﻣْﻀَﺎﺀِ ﻗَﺎﻝَ ﻣَﺎ ﻳَﺴُﺮُّﻧِﻲ ﺃَﻥَّ ﻣَﻨْﺰِﻟِﻲ ﺇِﻟَﻰ ﺟَﻨْﺐِ ﺍﻟْﻤَﺴْﺠِﺪِ ﺇِﻧِّﻲ ﺃُﺭِﻳﺪُ ﺃَﻥْ ﻳُﻜْﺘَﺐَ ﻟِﻲ ﻣَﻤْﺸَﺎﻱَ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟْﻤَﺴْﺠِﺪِ ﻭَﺭُﺟُﻮﻋِﻲ ﺇِﺫَﺍ ﺭَﺟَﻌْﺖُ ﺇِﻟَﻰ ﺃَﻫْﻠِﻲ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﻗَﺪْ ﺟَﻤَﻊَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻟَﻚَ ﺫَﻟِﻚَ ﻛُﻠَّﻪُ

Sesungguhnya seorang yang aku tidak pernah tahu adanya orang lain (tinggal) lebih jauh dari masjid berbanding dirinya , sedangkan dia tidak pernah terlepas solat (jamaah).

Aku berkata kepadanya: (bukankah baik) kalau engkau membeli keldai lalu engkau menunggangnya ketika kegelapan (malam) dan cuaca panas.

Lalu Dia berkata: Aku tidak suka andai rumahku terletak disebelah masjid. Aku mahu agar dituliskan bagiku perjalanan ke masjid dan pulang menuju keluarga.

Maka Rasulullah S.A.W bersabda: Allah telah menghimpunkan semua itu kepada kamu(H.R Muslim)
Selamat mencuba.

- Ust Salman Ali


No comments:

Post a Comment