Saturday 9 January 2021

Cerita Guru Saya


 CERITA GURU SAYA

Sehingga dia mempunyai aset berjumlah hampir 3 juta pun, dia tetap maintain kehidupannya biasa-biasa sahaja. 

saya tanya " Tuan, tidak terfikir kah mahu jadi seperti 'orang kaya', pakai kereta mewah, rumah pun besar?"

Jawapan: Saya mahu kaya bukan sebab mahukan kemewahan, saya mahukan kehidupan.

Tuan perhatikan sekeliling tuan, berapa ramai yang hidupnya mewah, hidupnya Kosong. hidupnya terkongkong. 

Tuan perhatikan pula orang yang hidup 'biasa-biasa', hidupnya terlalu sarat warna warni kehidupan. Datang masjid, senang. buat baik senang. Saya mahukan kehidupan seperti ini. Saya bahagia dan tenang. 

Saya: Tuan, bukankah orang kaya itu juga ada pilihan untuk bermewah-mewah?

Jawapan: Benar anak muda. itu kelebihan orang kaya. mahu seperti miskin boleh. Mahu mewah pun boleh. Pilihan mereka lebih bebas. tuan suka kan kebebasan bukan? sedang burung tidak berakal juga mahukan kebebasan, inikan manusia yang punya akal.

Saya: Saya dapat sesuatu tuan. Terima kasih.

#ELTY®

Kredit 

#MazhairShahrozMuhasip 

#NotaIlmuPilihan 

#MalaysiaMembaca 

Join Channel Telegram 👇 

t.me/NotaIlmuPilihanAdleazme

t.me/NotaIlmuBisnesPilihanAdleazme

No comments:

Post a Comment