Saturday 9 April 2016

Riadussolihin : Kitab/Buku Yang Mesti ada dan Dibaca

Riadussolihin. Buku yang sangat kerap saya gunakan. Kulit pun sudah hampir koyak.

Jika ditanya kepada saya buku apa yang mesti ada dan dibaca.

Saya akan jawab Riadussolihin:

~~~~~~~~
:: RIADUSSOLIHIN ::

Dr. Mahir Yasin al-Fahl yang melakukan semakan kepada kitab Riadussolihin menyatakan dalam mukadimahnya:

وأنا أنصح كل مسلم بالاهتمام بهذا الكتاب العظيم كتاب " رياض الصالحين " ، ،
Aku menasihati setiap Muslim untuk mengambil berat kepada kitab yang mulia ini, iaitu kitab 'RIADUSSOLIHIN'.

وأنصح بمداومة قراءته مرة بعد مرة
Aku menasihati agar kalian berterusan membacanya, dan mengulangi membacanyanya.

والاهتمام بحفظ أحاديثه ، .
Aku menasihati kalian agar berusaha menghafaz hadis-hadis yang ada di dalamnya.

وعلى صاحب العائلة أنْ يفقّه عائلته بهذا الكتاب
Aku juga menasihati ketua keluarga agar mengajarkan kitab ini kepada ahli keluarganya.

Al-Imam An-Nawawi dalam mukadimahnya menyatakan tentang kitab Riadussolihin:

  فَرَأَيتُ أَنْ أَجْمَعَ مُخْتَصَراً منَ الأحاديثِ الصَّحيحَةِ ، مشْتَمِلاً عَلَى مَا يكُونُ طَرِيقاً صَاحبهِ إِلى الآخِرَةِ ومُحَصِّلاً لآدَابِهِ البَاطِنَةِ وَالظَاهِرَةِ . ،
Aku mahu mengumpulkan sebahagian hadis-hadis yang sahih yang merangkumi segala aspek yang akan membawa pembacanya ke akhirat, yang akan menghasilkan adab pada batin dan zahir.

جَامِعاً للترغيب والترهيب وسائر أنواع آداب السالكين : من أحاديث الزهد ورياضات النُّفُوسِ ، وتَهْذِيبِ الأَخْلاقِ ، وطَهَارَاتِ القُلوبِ وَعِلاجِهَا ، وصِيانَةِ الجَوَارحِ وَإِزَالَةِ اعْوِجَاجِهَا ، وغَيرِ ذلِكَ مِنْ مَقَاصِدِ الْعارفِينَ .
Ia merangkumi hadis-hadis galakan berbuat kebaikan dan ancaman daripada melakukan maksiat, dan segala jenis adab; daripada hadis-hadis berkaitan zuhud dan pembaikan hati, pembaikan akhlak, penyucian jiwa dan pengubatnya, memelihara anggota badan dan menghilangkan kecacatannya, dan selain daripada itu yang merupakan tujuan orang-orang yang mengetahui.

وَألتَزِمُ فيهِ أَنْ لا أَذْكُرَ إلاّ حَدِيثاً صَحِيحاً مِنَ الْوَاضِحَاتِ ، مُضَافاً إِلى الْكُتُبِ الصَّحِيحَةِ الْمَشْهُوراتِ .
Aku beriltizam untuk tidak menyebutkan kecuali hadis jelas kesahihannya, yang diambil daripada kitab-kitab sahih yang masyhur.

وأُصَدِّر الأَبْوَابَ مِنَ الْقُرْآنِ الْعَزِيزِ بِآياتٍ كَرِيماتٍ ،  .
Aku letakkan bab-bab berdasarkan ayat-ayat al-Quran yang mulia,

وَأَوشِّحَ مَا يَحْتَاجُ إِلى ضَبْطٍ أَوْ شَرْحِ مَعْنىً خَفِيٍّ بِنَفَائِسَ مِنَ التَّنْبِيهاتِ
Aku tuliskan jua penjelasan mana-mana hadis yang memerlukan huraian kepada makna-maknanya yang kurang jelas yang mana ia perlu diberikan perhatian.

وإِذا قُلْتُ في آخِرِ حَدِيث : مُتَّفَقٌ عَلَيهِ فمعناه : رواه البخاريُّ ومسلمٌ .
Apabila aku berkata di akhir hadis: Muttafaq 'Alaih, maka ia bermaksud: Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim.

وَأَرجُو إنْ تَمَّ هذَا الْكِتَابُ أنْ يَكُونَ سَائِقاً للمُعْتَنِي بِهِ إِلى الْخَيْرَاتِ حَاجزاً لَهُ عَنْ أنْواعِ الْقَبَائِحِ والْمُهْلِكَاتِ .
Aku berharap seandainya selesai penulisan kitab ini, ia akan menjadi pemandu bagi mereka yang menekuninya  untuk menuju kebaikan dan mencegahnya daripada pelbagai jenis keburukan dan kecelakaan.

وأَنَا سَائِلٌ أخاً انْتَفعَ بِشيءٍ مِنْهُ أنْ يَدْعُوَ لِي ، وَلِوَالِدَيَّ ، وَمَشَايخي ، وَسَائِرِ أَحْبَابِنَا ، وَالمُسْلِمِينَ أجْمَعِينَ .
Aku memohon kepada saudara yang mengambil apa-apa manfaat daripada kitab ini untuk mendoakan aku, kedua ibu bapa ku, guru-guru ku, dan semua yang aku cintai, juga buat semua umat Islam.

وعَلَى اللهِ الكَريمِ اعْتِمادي ، وَإِلَيْهِ تَفْويضي وَاسْتِنَادي ، وَحَسبِيَ اللهُ وَنِعْمَ الوَكِيلُ ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ .
Hanya Allah yang menjadi pergantunganku, kepadaNya aku berserah dan bergantung, cukuplah Allah sebagai sebaik-baik pelindung, tiada daya dan kekuatan kecuali dengan Allah yang Maha Hebat lagi Bijaksana.

~~~~~~~
Ini hanyalah sebahagian daripada mukadimah panjang yang disampaikan oleh Al-Imam An-Nawawi, begitu juga mukadimah yang panjang oleh Dr. Mahir Yasin.

Dengan membaca mukadimah ini, kita akan mengetahui betapa pentingnya kitab Riadussolihin sebagai satu sumber bacaan umat Islam untuk memperbaiki diri mereka.

Oleh itu, tidaklah melampau dikatakan bahawa ia merupakan satu bacaan yang perlu dan mesti ada dalam rumah setiap orang Islam. Bukan sekadar dibaca, bahkan diamalkan dan disebarkan.

Semoga Allah memberikan kurniaan pahala yang besar atas khazanah sunnah Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam yang Al-Imam An-Nawawi tinggalkan kepada kita.

#MMMR

- Ust Mohd Masri Mohd Ramli


No comments:

Post a Comment