Benarkah penghafal al-Quran boleh beri syafaat kepada 10 orang ahli keluarganya?
Saya sering kali ditanya tentang soalan ini, untuk merungkai persoalan di atas, beberapa perkara berikut perlu diberi perhatian:
- Hadis tentang penghafal al-Quran boleh memberi syafaat kepada 10 orang ahli keluarganya diriwayatkan dengan jalan berikut:
1. Riwayat Ali bin Abi Talib:
Maksudnya: Hadis ini gharib, kami tidak ia diriwayatkan melainkan dgn sanad ini sahaja. Sanadnya tidak sahih kerana Hafs bin Sulaiman didaifkan dalam periwayatan hadis.
2. Riwayat Aisyah:
Saya sering kali ditanya tentang soalan ini, untuk merungkai persoalan di atas, beberapa perkara berikut perlu diberi perhatian:
- Hadis tentang penghafal al-Quran boleh memberi syafaat kepada 10 orang ahli keluarganya diriwayatkan dengan jalan berikut:
1. Riwayat Ali bin Abi Talib:
حفص بن سليمان (2) عن كثير بن زاذان (1) عن عاصم بن ضمرة عن علي بن أبي
طالب قال: قال رسول الله صلّى الله عليه وعلى آله وسلّم: ((من قرأ القرآن
واستظهره فأحلّ حلاله وحرّم حرامه، أدخله الله به الجنّة، وشفّعه في عشرة
من أهل بيته كلّهم وجبت له النّار)).
Maksudnya: Sesiapa yang membaca al-Qur'an kemudian mampu mengeluarkannya
(menghafalnya), menghalalkan segala yang dihalalkan oleh al-Quran,
mengharamkan semua yang al-Quran haramkan, (nescaya) Allah memasukkannya
dalam syurga dan memberi syafaat kepada 10 orang dari ahli keluarganya.
Komentar terhadap hadis:
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi dalam sunan (4/345), Imam
Ahmad dalam Musnad (1/148-149), al-Ajurri dalam Kitab al-Syariah (350),
Abu Nuaim dalam Akhbar Asbahan (1/255), dan al-Khatib dalam kitab
Muwadhih al-Jama' wa al-Tafriq (2/331).
- Kecacatan hadis:
i. Kathir bin Zazan (1):
- Beliau merupakan perawi yang tidak dikenali sepertimana yang disebut
oleh Abu Hatim, Abu Zur'ah dan Ibn Ma'in . (Lihat: al-Zahabi, Mizan
al-I'tidal, jld. 3, hal. 403)
- al-Zahabi menyatakan beliau meriwayatkan hadis munkar (terlalu lemah)
dari Asim bin Dhamrah. (Lihat: al-Zahabi, Mizan al-I'tidal, jld. 3, hal.
403) Perlu diingat hadis ini adalah riwayat beliau dari Asim, maka
hadis ini munkar (terlalu lemah).
ii. Hafs bin Sulaiman:
- Beliau adalah perawi yang matruk (ditinggalkan oleh ulama hadis kerana
terlalu daif) walaupun beliau adalah imam dalam bidang qiraat. (Rujuk:
Ibn Hajar, Taqrib al-Tahzib, jld. 1, hal. 172)
Kesimpulan:
Hadis ini terlalu lemah dan tidak boleh dijadikan dalil dalam bab akidah
(syafaat). Oleh itu Imam al-Tirmizi sendiri mendaifkan hadis ini dengan
berkata:
هذا حديث غريب لا نعرفه إلا من هذا الوجه وليس إسناده بصحيح و حفص بن سليمان يضعف في الحديث
Maksudnya: Hadis ini gharib, kami tidak ia diriwayatkan melainkan dgn sanad ini sahaja. Sanadnya tidak sahih kerana Hafs bin Sulaiman didaifkan dalam periwayatan hadis.
من تعلم القرآن أدخله الله الجنة وشفعه في عشرة من أهل بيته كل قد استوجب النار.
Maksudnya: Sesiapa yang mempelajari al-Qur'an maka Allah akan
masukkannya ke dalam syurga dan memberi syafaat kepada 10 orang ahli
keluarganya yang sepatutnya ke neraka.
Komentar terhadap periwayatan hadis:
i. Hadis ini riwayat Ahmad bin Muhammad bin Husain al-Saqatiy.
- al-Khatib al-Baghadi dan Ibn Jauzi menyatakan hadis ini tidak sabit (sahih). (Rujuk: al-Ilal al-Mutanahiyah, jld. 1, hal. 114, al-Syaukani, al-Fawaid al-Majmu'ah, hal. 309)
- al-Zahabi menaqalkan pandangan bahawa Ahmad bin Muhammad al-Saqatiy
ini adalah pemalsu hadis dan menyandarkan hadis ini kepada ibn Ma'in.
(Rujuk: al-Zahabi, Mizan al-I'tidal, jld. 1, hal. 135-136)
Kesimpulan:
Hadis ini terlalu lemah kerana perawinya (Ahmad bin Muhammad al-Saqatiy) dituduh memalsukan hadis.
- Justeru, tidak ada satu riwayat pun yang sahih berkenaan tajuk ini.
Jadi, saya menyeru supaya ustaz-ustaz berhenti menjadikan hadis ini
sebagai hujah dalam ceramah kerana ia tidak sabit dari Nabi s.a.w.
Ingatlah amaran baginda yang bermaksud: "Sesiapa yang mendustakan aku
secara sengaja, maka tunggulah tempatnya di neraka". (Hadith riwayat
Bukhari dan Muslim)
- Tetapi tidak dinafikan terlalu banyak hadis tentang kelebihan menghafal al-Qur'an. antaranya sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:
"Sesiapa yang membaca al-Quran dlm keadaan dia menghafalnya dia menghafalnya maka dia berada bersama dgn utusan mulia yang baik (malaikat), dan sesiapa yang membaca al-Qur'an dan dia mengulanginya bacaannya dan berasa susah maka dia mendapat dua pahala". (Hadis riwayat Bukhari, jld. 4, hal. 1882, no. hadis: 4653)
Cukuplah dengan hadis yang sahih dan hasan daripada terus membaca hadis yang terlalu lemah (daif).
"Sesiapa yang membaca al-Quran dlm keadaan dia menghafalnya dia menghafalnya maka dia berada bersama dgn utusan mulia yang baik (malaikat), dan sesiapa yang membaca al-Qur'an dan dia mengulanginya bacaannya dan berasa susah maka dia mendapat dua pahala". (Hadis riwayat Bukhari, jld. 4, hal. 1882, no. hadis: 4653)
Cukuplah dengan hadis yang sahih dan hasan daripada terus membaca hadis yang terlalu lemah (daif).
Rozaimi Ramle
15 Oktober 2011
Amman, Jordan.
No comments:
Post a Comment