Tuesday 30 July 2019

Bersabarlah Atas Apa Yang Mereka Katakan Padamu

1. Kita pergi ke bank untuk check duit. Tiba-tiba tanpa disangka duit yang entah datang dari mana masuk ke dalam akaun kita dengan jumlah yang banyak. Hati siapa yang tidak gembira.

2. Perkara sedemikian mungkin akan terjadi pada diri kita di akhirat sana. Bagaimana? Sekiranya kita bersabar di atas kejian, tuduhan dan umpatan orang di dunia, kita akan mendapat pahala ibadah dan amalan mereka di akhirat sana.

3. Adakalanya kita tidak lakukan sesuatu perkara itu, tetapi masyarakat berbicara dan menuduh kita melakukannya. Ia hal yang sangat berat untuk dihadapi. Ataupun kita melakukan kesalahan, kita telah kesal dan ingin berubah. Akan tetapi masyarakat masih lagi berbicara berkenaan ia tanpa henti seolah-olah pintu taubat sudah tertutup rapat selamanya.

4. Sekiranya kita bersabar atas celaan dan makian orang, maka pahala ibadah amalan orang yang cela dan maki kita tersebut, akan masuk ke akaun kita. Rasulullah bersabda dalam hadith riwayat muslim, فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ maka akan diberikan daripada kebaikannya kepada orang yang dia zalimi.

5. Ataupun dosa yang kita lakukan akan hilang terbang pergi kepada orang yang zalimi kita tersebut di dunia. Hendak tahan telinga dari dicerca bukan mudah. Ia perkara yang susah dan payah.

Ketika Rasulullah ditohmah oleh kafir quraisy, Allah Swt berfirman فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ:

"Bersabarlah atas apa yang mereka katakan padamu"

-Ustaz Amir Farhan

No comments:

Post a Comment