Tuesday 30 July 2019

Setiap Insan Pasti Diuji

1. Setiap insan pasti akan diuji dan ditimpa musibah. Ujian yang akan ditimpa oleh manusia sering berbeza antara kita. Adakalanya manusia menghadapi tekanan untuk keluar daripada derita yang dihadapi.

2. Dalam kitab سير أعلام النبلاء pada jilid 8, m/s 408, seorang lelaki bernanah bisul keluar banyak dari lututnya. Telah 7 tahun dia menderita sakitnya akan hal itu. Bermacam-macam doktor telah ditemuinya. Namun tetap buntu. Akhirnya beliau meminta nasihat daripada ulamak hadith Abdullah bin Mubarak. Kemudian Ibn Mubarak menasihati orang itu agar buat satu perigi ataupun saluran air, infakkan untuk kegunaan orang ramai.

Setelah buat perkara itu, alhamdulillah dengan izin Allah sembuh penyakit yang beliau lama menderita disebabkan ia. Ketahuilah, sedekah sangatlah ajaib. Urusan akan dipermudah, jalan kehidupan yang sempit menjadi luas, masalah yang gelap akan berubah menjadi cerah. Banyak kisah ajaib salafussoleh berkenaan kehidupan mereka setelah bersedekah.

3. Dalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Rasulullah bersabda:

فِتْنَةُ الرَّجُلِ فِي أَهْلِهِ وَ مَالِهِ وَ نَفْسِهِ وَ وَلَدِهِ وَ جَارِهِ يُكَفِّرُهَا الصِّيَامُ وَالصَّلاَةُ وَالصَّدَقَةُ وَاْلأَمْرُ بِالْمَعْرُوْفِ وَالنَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ

“Ujian yang menimpa seseorang pada keluarga, harta, jiwa, anak, dan tetangganya dapat dihapus dengan puasa, solat, sedekah, dan amar makruf nahi munkar.” (Hadith Riwayat Bukhari)

Bersedekahlah, maka Allah akan membantu kita. Biarpun dengan nilai yang sedikit, tetapi jika ia datang dari hati yang ikhlas, akan diterima di sisi Allah. Selalunya duit syiling kita biar saja tidak hiraukan. Siapa tahu jika kita sedekah mungkin dapat mengeluarkan kita dari ditimpa musibah.

-Amir Farhan

No comments:

Post a Comment