Sunday 21 July 2019

Hidup Susah Kerana Kurang Bersyukur?

Dulu saya selalu tanya kenapa aku susah, kenapa aku belum ada anak, kenapa aku banyak hutang

Kenapa orang lain bahagia?
Kenapa orang lain mudahnya rezeki dia?

Saya pun ikut orang berjaya. Baca dan fahami diri dia.

Banyak saya belajar.

Dia rupanya serba kekurangan juga. Dia sangat bahagia kerana dia bersyukur apa dia ada.

Dia bekerja keras capai apa dia mahu. Mahu habis hutang dia bekerja keras bayar hutang. Bukan mengelak dari hutang.

Saya pun mula tulis apa saya ada. 

Saya ada rumah berteduh walaupun menyewa. (Masa saya ubah diri ni belum ada rumah beli)

Saya ada suami yang baik. 

Saya ada adik beradik yang menyayangi.

Saya ada keluarga mertua.

Saya ada adik beradik ipar.

Saya ada anak anak saudara.

Saya ada kesihatan yang baik untuk bekerja.

Saya ada keluarga besar ada sepupu sedara mara.

Saya ada kawan kawan yang baik budi.

Saya ada banyak nikmat yang sudah Allah berikan.

Saya kurang bersyukur rupanya.

Saya kena mula melihat apa saya ada, sebelum mengira apa yang tiada.

Saya kena menghargai apa yang ada sebelum mengeluh apa yang tiada.

Bukan rezeki mereka banyak rezeki saya sedikit. Rupanya saya yang tak pandai menghargai rezeki sendiri.

Allahuakbar 😭😭😭😭

Saya ubah dulu cara saya melihat rezeki. Saya ubah dulu diri menilai apa yang ada. Saya ubah diri belajar bersyukur. 

Kemudian makin banyak rezeki lain masuk sana sini apa yang saya tiada Allah berikan kemudian.

#tipspuanzarini


-Zarini Jaafar

No comments:

Post a Comment