Sunday 18 August 2019

Cara Kekalkan Semangat Lepas Datang Seminar?

Datang seminar atau kelas, semangat. Seminggu pertama semangat lagi. Masuk minggu seterusnya, semuanya balik kepada asal. Pernah alami keadaan ni? Baca sampai habis.
.

Manusia secara azali, memang suka pada keselesaan. Tengoklah, kalau boleh, semua nak besar. Contohnya, rumah, kereta, jalan raya, bangunan, dapur rumah, taman, dan yang sewaktu dengan nya.
.

Contoh paling dekat yang saya boleh bagi adalah, bayangkan depan kita ada bara api. Kita letak tangan menghadap api sebab tangan sejuk, nak selesa. Bila tangan dah cukup panas, kita alihkan pula tangan tu. Sebab nak selesa, takdelah panas sangat. Kan?
.

Kita akan selalu mencari keselesaan dalam apa jua aktiviti yang kita buat. Bila dalam seminar atau program, kita berada dalam keadaan belajar. Keadaan ni, memaksa kita keluar daripada comfort zone. Kita akan buat aktiviti yang dibuat ketika program. Kita rasa semangat terus.
.

Bila keluar daripada program, kita dah rasa aktiviti dalam program tak sesuai sebab aktiviti tu bukan sesuatu yang dibuat setiap hari. Kita mula mencari keselesaan. Inilah penyebab, pergi mana-mana seminar atau program, rasa semangat sekejap, tapi takda perubahan.
.

Perlu faham 3 perkara. Pertama, kita akan lebih mudah buat perubahan bila kita fokus buat, 1 per 1. Kedua, konsisten terhadap perubahan kecil yang akan menghasilkan perubahan besar. Ketiga, perubahan akan berlaku melalui masa.
.

Saya bagi contoh. Kita nak turun berat badan. Kita tengok 1 video fitness ni sampai habis. Kita rasa semangat nak turun berat badan. Jadi esok nya kita workout, dan jaga makan minum. Selepas seminggu, kita nampak macam takde hasil, jadi apa kita buat? Kita give up. Ini namanya comfort zone. Pernah dengar kisah, orang turun berat badan 10kg - 50kg selepas sehari workout & jaga makan minum? Mestilah tak, kan? Biasa kita dengar, mungkin selepas 6 bulan, atau setahun lebih selepas penjagaan makan minum & workout konsisten.
.

Perlu faham 3 perkara.
1. Kita akan lebih mudah buat perubahan bila kita fokus buat, 1 per 1.
2. Konsisten terhadap perubahan kecil yang akan menghasilkan perubahan besar.
3. Perubahan akan berlaku melalui masa.
.

Macam mana nak buat? Saya bagi contoh untuk bahagian Team Sales, memandangkan saya mengajar bahagian tu. 😎
.

Ikut 1 per 1, langkah dibawah & mula buat.
1. Letakkan target pada team sales. Contohnya capai RM100, 000 sebulan.

2. Berikan aktiviti aktiviti kecil yang perlu dibuat setiap hari. Contohnya, morning booster, positive affirmation, visualisation, sales simulation & review leads. Dari semasa ke semasa, mereka akan mula mahir dan yakin dengan apa yang mereka buat.

3. Ada waktu tertentu, buat aktiviti yang berbeza untuk pastikan team tidak berada di comfort zone & mula mengelak daripada buat aktiviti harian yang wajib buat.

4. Selepas sekian masa & konsistensi, hasil akan mula nampak. Mungkin capai sales RM50k dulu, kemudian naik sedikit demi sedikit & capai RM100k.

5. Ulang langkah 1 hingga 4, berulang kali & letak target yang berbeza.
.

Dapat sesuatu? Tekan SHARE supaya yang lain dapat manfaatnya. Jemput FOLLOW 👉 Afiq Jeman, saya berkongsi tentang Sales, Motivasi & Self Development selalu.
.

Afiq Jeman,
Be the best version of yourself.

No comments:

Post a Comment