TANPA S.O.P, BISNES KITA BOLEH BUNGKUS
.
Seorang otai bisnes pernah kongsi satu hasil kajian yang mengejutkan oleh 2 orang penulis bisnes terkenal US.
.
Jeff Hoffmann dan David Finkel jalankan kajian ini US selama 5 tahun di kalangan lebih 1000 orang pemilik bisnes.
.
Hasil kajian mereka dapati jika pemilik-pemilik bisnes ini jatuh sakit teruk, bisnes mereka akan bungkus dalam tempoh tak sampai sebulan (30 hari) !
.
Bayangkan, bisnes yang dibina bertahun-tahun boleh bungkus hanya kerana pemiliknya sakit dan tidak boleh bekerja.
.
Tapi mengapa?
.
Menurut Hoffman dan Finkel, sebab utamanya adalah kerana pemilik bisnes ini jadikan bisnes mereka suatu pekerjaan, bukan suatu bisnes.
.
Dalam erti kata lain, bisnes melekat pada badan kita.
.
Segala urusan dan keputusan dijalankan sendiri walaupun ada pekerja hinggakan hendak berehat atau bercuti pun tidak ada masa.
.
Kita tidak yakin pada pekerja.
.
Kita takut mereka tidak akan dapat buat tugas sebaik kita.
.
Kita risau mereka akan buat keputusan salah.
.
Selagi kita tidak yakin kepada pekerja sendiri, selagi itulah bisnes akan melekat pada tubuh badan kita.
.
Masa dan tenaga kita yang patutnya diguna untuk buat tugas lebih penting dihabiskan untuk urus rutin harian bisnes yang remeh.
.
Dalam bisnes, hanya ada satu cara untuk keluar dari situasi ini iaitu turunkan kuasa dan tanggungjawab kepada pekerja.
.
Tetapi sebelum turunkan kuasa pastikan S.O.P telah ada untuk mereka jadikan rujukan.
.
Bila ada S.O.P, beban kita akan kurang dan kemungkinan untuk pekerja buat silap juga akan kurang.
.
Jadi, orang bisnes yang alami sedang situasi di atas atau ingin elak terperangkap dalam situasi tersebut, boleh hadiri [Bengkel Hands-On] S.O.P ITU MUDAH! yang akan diadakan pada 24 Ogos ini.
.
Ini adalah langkah pertama dalam bebaskan diri dari terikat dengan urursan rutin bisnes.
.
Untuk info lanjut mengenai bengkel ini, klik sahaja pautan dalam komen pertama.
.
BONUS! Sesi 'follow-up personal coaching' untuk orang bisnes yang daftar dari 31 Julai hingga 2 Ogos (tawaran sah 3 hari sahaja).
-Mazlan Mohamad
No comments:
Post a Comment