Sunday 18 August 2019

Jangan Jadikan Nikmat Allah SWT Jalan Bermaksiat

:: JANGAN JADIKAN NIKMAT ALLAH SWT JALAN BERMAKSIAT ::

Nasihat buat diri ini dan juga kalian,

Jangan jadikan nikmat yang Allah SWT beri selama ini menjadi sebab kita melakukan maksiat kepadaNya. Jangan jadikan kemudahan yang Allah SWT beri menjadi pemudah kepada jalan dosa :

Allah SWT beri nikmat memiliki rumah mewah, lalu kita bermaksiat bermegah-megah dengannya. Pagar rumah kita membuatkan kita semakin jauh dari rumah Allah, semakin jauh pula dari golongan fakir miskin. Jangan.

Allah SWT beri nikmat memiliki isteri yang solehah, lalu kita masih bermaksiat mencari yang haram, meninggalkan pemberian nafkah kepadanya. Menyakiti hati isteri walhal isterinya itulah yang menjaga makan minumnya selama ini. Jangan.

Allah SWT beri nikmat kepandaian ilmu, lalu kita menggunakannya untuk menipu orang lain. Mengubah kalam-kalam ulamak untuk kepentingan diri sendiri. Menggubah wang derma untuk tujuan haram. Jangan.

Allah SWT beri nikmat untung berniaga, lalu kita membazir kepada perkara yang tidak bermanfaat. Membeli jiwa-jiwa lain dengan harta kekayaan. Meninggalkan para asnaf dengan tidak membayar zakat yang wajib. Jangan.

Allahu al-Musta’an. Jika mahu dihitung nikmat telah Allah sediakan untuk kita, nescaya tidak terhitung banyaknya. Namun janganlah kita menggunakannya untuk tujuan maksiat. Buruk padahnya.

Moga Allah SWT lindungi kita. Ameen.

#ApaYangAdaIniSudahHarapanKita

-Amir Fathy

No comments:

Post a Comment