Friday 25 December 2015

Akhlak dan Peribadi Rasulullah SAW

Rasulullah insan yang sangat baik akhlak dan peribadinya hingga musuhnya pun sedar akan semua itu. Mereka tak nafikan peribadi mulianya.

2. Nabi Muhammad seorang yang lunak tutur katanya. Ucapannya jelas dan mudah difahami. Tak pernah membentak dan merendahkan orang lain.

3. Nabi Muhammad selalu berwajah manis dan tersenyum hingga orang sekeliling senang hati saat bersamanya. Beliau seorang yang tenang.

4. Rasulullah tak pernah merungut makanan yang dihidangkan buatnya. Jika suka, beliau makan berselera. Jika tak suka, beliau menolak baik.

5. Rasulullah seorang tokoh yang penyabar. Saat dihina, disakiti dan dianiaya, beliau tak membalas meskipun mampu. Baginya sabar lebih baik.

6. Nabi Muhammad seorang pemaaf yang tiada tolok bandingan. Beliau masih memaafkan mereka yang ingin membunuhnya saat mereka ingin berubah.

7. Nabi Muhammad bila bercakap, ucapannya tidak terlalu panjang dan tidak terlalu pendek. Ucapannya tepat dan bermakna (jawami' al-kalam)

8. Nabi Muhammad tegas tapi bukan seorang pemarah. Beliau tak menengking orang ketika marah mahupun bila melihat kesalahan orang lain.

9. Nabi Muhammad seorang lelaki yang pemalu hingga terkadang lebih malu daripada seorang anak gadis. Katanya, malu itu sebahagian iman.

10. Nabi Muhammad sangat memuliakan orang tua. Saat bercakap dengan mereka, beliau amat beradab dan rendah diri walaupun dia lebih mulia.

- addien90


No comments:

Post a Comment