Tuesday 15 December 2015

Sembahlah Allah yg Satu dan jgn dekati Syirik yg dijenamakan dgn Tawassul

Dulu2, yang sering saya lihat orang yg berdoa depan gambar arwah tok nenek adalah non Muslim. Jauh di sudut hati, saya berasa kasihan kepada mereka. Sebab, sebahagiannya adalah kenalan saya yang hebat dalam business dan berjaya dalam career. Saya sering berdoa agar Allah mengurniakan petunjuk kepada mereka.

Kini, penyakit ini merebak kepada saudara2 seagama dgn saya. Mereka berjubah & berserban berdoa di hadapan gambar arwah tok sheikh mereka sambil menyanyikan lirik2 tertentu. Mereka berselindung di sebalik istilah selawat, qasidah & tawassul.

Wahai saudaraku, aku kasihan kepadamu.
Itu bukan tawassul. Tawassul ialah berdoa kepada Allah dgn menyebut keberkatan yg ada pada Rasulullah SAW. Berdoa dan memohon pertolongan arwah tok sheikh mempunyai risiko syirik kpd Allah.

Syirik non Muslim mudah dikenali. Tetapi jika syirik dilakukan oleh sheikh berjubah & berserban, tersangat bahaya kerana sukar dikenali.

Saya tidak menuduh mereka syirik, tetapi sangat khuatir jika mereka terjebak ke dalam perangkap syirik.

Ya Allah, berilah petunjukmu agar kami semua selamat drp syirik.

- Ustaz Jailani


No comments:

Post a Comment