Saturday 26 December 2015

Cerita Kucing Nabi S.A.W bernama Mu'izzah

SOALAN:

Adakah benar Rasulullah SAW mempunyai seekor kucing kesayangan yang dinamakan sebagai: Mu’izzah ( ﻣﻌﺰّﺓ)?

Saya pernah dengar atau baca kisah bahawa pernah Nabi SAW bangun dari tidur, lalu baginda SAW mendapati ada seekor kucing tidur di atas bajunya, lalu baginda tidak begerak demi tidak mengganggu kucing tersebut tidur sehingga dia bangun, atau baginda SAW memotong bahagian baju yang kucing tidur diatasnya supaya baginda SAW boleh bangun dalam keadaan tidak mengganggu tidur kucing tersebut?

JAWAPAN:

Nama kucing Rasulullah SAW dan kisah tersebut sangat popular dan tersebar luas di kalangan masyarakat malah di luar negara. Namun kedua-duanya tiada sanadnya serta tidak ditemui sumber rekodnya dari karya-karya hadis yang muktabar. Maka riwayat kisah tersebut tidak sahih, tiada asalnya dan tidak boleh disandarkan kepada Nabi SAW.

Saya hanya menemui kisah seakannya pada biografi Abu al-‘Abbas Ahmad bin ‘Aliy al-Rifa’iy yang wafat pada tahun 578h dalam Siyar A’lam al-Nubala’ dan Tarikh al-Islam oleh al-Dzahabiy yang menukilkan kisah seekor kucing yang dikatakan pernah tidur di atas bahagian baju syeikh Ahmad al-Rifa’iy tersebut, kemudian kedengaran iqamah solat, maka syeikh al-Rifa'iy memotong bahagian baju tersebut untuk ke masjid tanpa mengganggu kucing yang sedang tidur. Ketika beliau pulang dari solat, beliau mendapati kucing tersebut telah bangun, lalu beliau menjahit dan menyambungkan semula bahagian yang telah dipotong tadi.
Wallahu a'lam.


Kamilin Jamilin - Seni Hadith

December 22 at 10:18am


No comments:

Post a Comment