Saturday 20 April 2019

Buku; Tips Bagi Penuntut Ilmu

Tips Bagi Penuntut Ilmu.

Ulama' Madinah iaitu Professor Dr. Shalih bin 'Abdil 'Aziz bin 'Utsman Sindi memberi garis panduan bagi seorang pelajar yang menimba ilmu. Menurutnya, individu tersebut harus melalui beberapa proses.

Tiga langkah yang perlu dilalui oleh seorang pelajar secara bertahap:

1. Al-Hifzh (Menghafal)
2. Al-Akhdzu'anil Masyaikh wa thullabil 'ilmi al-Kibar (mengambil ilmu dari guru dan pelajar senior).
3.Qiro'atul Kutub (Membaca buku-buku ulama').

Syaikh juga berpesan bagi melengkapi ketiga-tiga tahapan diatas, seorang penuntut ilmu harus mengikuti 3 langkah secara bersamaan,

     Pertama. Ilmu itu harus dijaga (dihafalkan).

     Kedua. Mempelajari matan di bawah bimbingan para ulama' atau penuntut ilmu (senior) secara verbal (langsung) jika memungkinkan. Namun jika belum memungkinkan alhamdulillah sudah banyak perantaraan (kajian) audio melalui web internet atau selainnya. Pelajaran-pelajaran dan ceramah para ulama -walillahil Hamd- banyak yang tersimpan (di internet) sehingga memungkinkan bagi anda untuk mengaksesnya [bila saja dan dimana saja] dari ulama' yang anda inginkan.

     Ketiga. Dengan cara membaca dan memilih buku. Hendaknya anda menetapi sebuah buku lalu membacanya dari awal sampai akhir[hingga selesai], kemudian baru pindah ke buku yang lain. Demikian seterusnya. 

Kata Prof Dr. Syaikh Shalih 'Abdil 'Aziz Sindi,

'Buku itu seperti keranjang yang penuh dengan permata. Hendaknya semangat anda ketika membaca buku adalah berupaya memungut permata-permata tersebut, dan jangan sampai ada satu pun yang tercicir hilang. Kerana ilmu itu perhiasan yang paling bernilai'.

Lebih lanjut rujuk 11 Cara Efektif Dalam Menuntut Ilmu, hal.14-16, [Karya Asal : Kayfiyatu Tadwin al-'ilm wa Hifzhil Fawa'id (Cara Mencatat Ilmu dan Menghafal Faidah)], Professor Dr. Syaikh Shalih 'Abdil 'Aziz Sindi.


-Syuhara Suryati

No comments:

Post a Comment